KUR’AN’DA ANILAN ESKİ KAVİMLER
10- ASHAB-I TUBBA’
Sebe kolundan olan Yemendeki Himyerilerden neş’et eden Ashab-ı Tübba’ bir kavmin kolu mu , yoksa bir kişi mi rivayetlerde geçer . Ama kaynaklarda isminin Ebu Kerib Es’ad olduğu , MÖ 700 YÜZ YILLARDA YAŞADIĞI , KÂBE’ye ilk örtü giydiren kişidir . Nebi mi , yoksa kıral mı olduğu tartışma konusu olmuştur .İbni Abbas Radiyallahtan , onun Nebi olduğu ; Ka’b ise onun kral olduğu fikrindedir .
Ebu Kerib Es’ad , bir defasında Mekke’ye gelmiş ve orada ayni rüyayı üç defa görmüş, gördüğü kumaştan bir örtü yaptırarak ilk defa Kâbe’ye örtü giydirmiştir .
Rasûlü Ekrem Efendimiz bir Hadislerinde şöyle buyurmuştur :
“ TÜBBA’A KÜFRETMEYİN , ÇÜNKÜ O, MÜSLÜMAN OLMUŞTUR . ES’AD EL HİMYERİYE KÜFRETMEYİN , ZİRA O , KABEYE İLK ÖRTÜ GİYDİREN KİMSEDİR .”
Tabii bunlar Peygamber Efendimiz gelmeden 700 yüz yıl evvel olmuştur . Ebu Kerib ES’AD isimli bu Tübba’, Hz. Muhammed’e gıyabında iman etmiş olduğu bildirilmektedir .
Bu arada Medine şehrini feth etmek için şehre geldiğinde orada üç Yahudi kabilesi vardı :
Beni Nadir
Beni Kaynuka
Beni kurayza
Bunlardan Beni Kurayza Yahudi bilginleri , Tübba’a :
Bu şehir korunmuştur , onu feth edemezsin ; çünkü buraya Tevrata göre Ahmed isimli bir Peygamber yerleşecek, demeleri üzerine Tübba’ şehri almaktan vaz geçer ve bundan çok etkilenerek , yıllar sonra gelecek ve buraya yerleşecek bu Peygambere bir ev yaptırıp nesilde nesile gelecek Peygambere ulaştırılması için bir de mektup bırakıp geri döner .
Tübba’anın mektubu Milattan 200 sene önce şöyle ifadeliydi :
“ ŞAHADET EDERİM Kİ ,, Hz . AHMED , ALLAHIN PEYGAMBERİDİR . ŞAYET ÖMRÜM OLUR DA O’NA ULAŞIRSAM O’NUN YARDIMCISI VEYA AMCASININ OĞLU GİBİ OLURUM . ONUN YANINDA YER ALIRIM ONUN DÜŞMANLARIYLA SAVAŞIR , YÜKÜNÜ HAFİFLETİRİM .”
Tubba’ , önceleri ateşperest iken sonradan hidayete ererek Müslüman olmuş , halkını da Müslüman olmaya çağırmıştır . Fakat halkı büyük günahlar işleyerek Peygamberleri yalanlamışlar , bunun üzerine toptan helâk edilmişlerdir . Bu Ashab-ı Tübba’ halkının bir özelliği de Mekkeli müşriklere yakınlığı sebebidir .
Tubba’ , bıraktığı mektup hakkında da :
Ey Allahım , Ey Rabbimiz !.. Bize dünyada iyilik ver .
Tübba’ “Ben bu Peygamberin hangi asırda geleceğini bilmiyorum . Her biriniz kendi çocuğuna bu mektubu ulaştırsın . Nesilden nesile aktarılacak bu mektup , sonunda mutlaka O Peygambere ulaşacaktır .
Tübba’ , ilerde gelecek olan bu Peygambere otursun , diye bir ev yaptırır . bıraktığı mektupta , kendisine inandığını , kıyamette şefaatçı olmasını ister .
Peygambere verilmek üzere yaptırdığı evde Ebu Eyyûbe’l-el Ensarî oturmaktadır . Böylece mektup da onun vasıtasıyla Peygambere ulaştırılır . Peygamberimiz mektubu okuttuktan sonra Tübba’a :
– Merhaba Salih kardeş , aramıza hoş geldin ,buyurmuştur .
Nitekim Yemenden bir çok Yahudi alimi Medineye gelerek Müslüman olmuş , bunlar tam Müslümanlaşarak “Ensar” olarak bilinmişlerdir .
Diğer bazı kavimlerle beraber , Tübba’ kavmi Kuranı Kerimde iki Sûrede zikredilmektedir :
Duhan Sûresi 37 . Ayette :
“ Onlar mı hayırlı yoksa Tübba’ kavmi ve onlardan öncekiler mi ? Biz onları yıkıma uğrattık . Çünkü onlar , suçlu – günahkarlardı .”
Kaf Sûresi 14. Ayette :
Eyke halkı ve Tübba’ kavmi de Hepsi Peygamberleri yalanladı ; böylece benim tehdidim onların üzerine Hak oldu .”
Temmetü’-l Kıssatü